QR-koder har gjort en comeback de senaste åren – de har visat sig vara mycket praktiska för alla typer av småföretag, däribland matställen. Om du har ätit ute det senaste har du antagligen stött på en QR-meny … men vad mer kan dessa koder användas till? Här får du inspiration till alla sätt restauranger, caféer och barer kan använda QR-koder på.
- Ta emot bokningar.
- Snabbare betalningar (och kontaktfria).
- Fler personer på mejllistan och i bonusprogram.
- Ge besökarna enkel åtkomst till din meny.
- Samla in feedback från kunderna.
- Marknadsföra dina sociala medier.
- Hålla kontakten dygnet runt.
1. Ta emot bokningar.
Gör det enkelt för förbipasserande att boka ett bord eller ställa sig på väntelistan med en QR-kod – sätt den på en fönsterdekal eller en affisch vid dörren. När en potentiell matgäst skannar koden kommer de till bokningen eller väntelistan och kan sätta upp sig där. Om du inte tar emot bokningar online kan du istället länka kunderna till kontaktsidan så att de kan kontakta dig via mejl eller telefon.
Tips från VistaPrint
Om restaurangen är fullbokad eller väntelistan är för lång kan du ha med ett alternativ för hämtmat via samma QR-kod.
2. Snabbare betalningar (och kontaktfria).
Världen blir alltmer kontaktfri … så varför inte acceptera kontaktfria betalningar på ditt matställe? Förutom att det är ett säkrare alternativ till att byta kontanter eller dra kortet, är kontaktfria betalningar dessutom snabbare. Som restaurangägare är allt du behöver göra att ordna en QR-kod som du kan ta emot betalningar med. Skriv ut koden och placera den vid kassan eller ha med den längst ner på kvittot.
3. Fler personer på mejllistan och i bonusprogram.
Uppmuntra kunderna att skriva upp sig på din mejllista eller ditt bonusprogram medan de väntar på att maten ska komma. Istället för att personalen samlar in informationen eller att skriva den med penna och papper kan du skapa en QR-kod som låter matgästerna ange sin information digitalt – och snabbt. Redo att belöna lojala gäster? Istället för att skriva ut individuella kuponger kan du skapa QR-koder som kan sättas på vykort, på takeaway-menyer, i mejl o.s.v.
4. Ge besökarna enkel åtkomst till din meny.
QR-menyer fick ett uppsving i och med att restriktionerna för restauranger och caféer lättade. Det är ett otroligt billigt alternativ för restaurangägare och det är ett säkert, enkelt och kontaktfritt alternativ för matgästerna. Dessutom slipper du skriva ut nya menyer varje gång du ändrar menyn eller uppdaterar priserna – det är bara för den ansvariga att uppdatera pdf:en eller den webbsida QR-koden är länkad till. Det gör det enklare än någonsin tidigare att marknadsföra specialerbjudanden, nya rätter på menyn och sådant som bara erbjuds en kort tid. Du kan skriva ut QR-koden som går till menyn på enroll-up eller till och med på ett klistermärke för enkel skanning.
Så gör du en QR-kod som går till menyn:
- Lägg till din meny på din webbplats eller ladda upp den som pdf.
- Kopiera länken eller filen och kör den genom en QR-kodgenerator.
- Skriv ut och visa upp QR-koden där den är lätt att skanna.
5. Samla in feedback från kunderna.
Att be om omdömen har aldrig varit enklare … men ett sätt att göra det ännu smidigare är att använda en QR-kod. Du kan sätta den på samma bordsskylt som QR-koden till dina sociala medier, lägga till den längst ner på kundkvittot eller skriva ut den på tackvykort. Koden kan sedan länka till matställets Trustpilot-sida, Facebook-sida eller företagssida på Google – eller till någon annan plats som framhäver omdömen på nätet. På liknande sätt som du ber om följare på sociala medier kan du locka matgäster att lämna ett omdöme genom att erbjuda rabatt eller en gratisrätt nästa gång de kommer in.
6. Marknadsföra dina sociala medier.
Gör det enkelt för kunderna att följa dig på sociala medier med en QR-kod. För sittande gäster som tar något att äta eller dricka kan du visa koden på en bordsskylt så att de kan titta på dina konton medan de väntar på sin beställning. Uppmuntra dem att följa dig med ett specialerbjudanden (som 10 % rabatt på notan) och påminn dem om att tagga dig om de lägger upp en bild på sina egna konton. Du kan också visa QR-koden i matställets fönster så att nyfikna förbipasserande kan hitta dig på sociala medier i farten.
Tips från VistaPrint
Behöver du hjälp med att skapa unikt inlägg för din restaurang? Utforska tusentals kostnadsfria och anpassningsbara mallar på VistaCreate för Facebook, Instagram, TikTok m.m.
7. Hålla kontakten dygnet runt.
Förmodligen kommer folk att gå förbi din restaurang även när du inte har öppet. Ge dem då ett enkelt sätt att hitta information om öppettider, kontaktuppgifter, menyn och annat med en informationsspäckad QR-kod vid ingången till matstället.