Var (och hur) småföretag kan använda QR-koder

Beräknad lästid: 4 minuter

Under det senaste året har säkerhet stått högt upp på agendan för företagare i hela världen, och vi har sett hur det har banat väg för QR-kodens comeback. Oavsett om det handlar om kontaktlösa restaurangmenyer eller beröringsfria transaktioner, är det nu enklare än någonsin att använda QR-koder. Med de flesta smartphones behöver du bara placera koden framför kameran, och du länkas automatiskt till en webbadress.

Det finns massor av platser där du som småföretagare kan lägga till en QR-kod, även på reklammaterial som du använder dagligen, som:

  • Visitkort
  • Bilmagneter
  • Fönsterdekaler
  • Klistermärken på ark
  • Vinylbanderoller
  • Kapaskivor
  • Roll-ups för bordsplacering

Var är bästa stället att använda en QR-kod, och vilken typ av QR-kodad produkt är bäst för ditt småföretag?

Bästa stället att använda en QR-kod beror på vilken typ av verksamhet du driver och vad du vill att QR-koden ska länka till. Oavsett om du vill använda QR-koder för att ta emot betalningar, ge kunder mer information eller rationalisera dina tjänster, följer här några idéer för användning av QR-koder (och produktförslag) för olika typer av småföretag.

För restaurangägare:

Ett av de populäraste nya sätten att använda QR-koder på är för kontaktlösa restaurangmenyer. Skapa en åt ditt matställe om du inte redan har gjort det, och placera den på en väl synlig plats där den är enkel att skanna, kanske på en roll-up för bordsplacering, en fönsterdekal på ytterdörren eller en banderoll vid takeaway-disken.

Erbjuder din restaurang upphämtning utanför? Inkludera en skannbar QR-kod i beställningsbekräftelsen du mejlar till dina kunder. När de sedan kommer för att hämta sin beställning kan du skanna koden för att få en effektiv upphämtningsprocess.

QR-kodprodukter för restauranger

För gymägare:

Oavsett om du driver ett stort eller litet gym kan du använda QR-koder för att skapa en säker, smidig upplevelse vid incheckning eller registrering till ett pass. Pröva att trycka en QR-kod på en roll-up för bordsplacering för enkel incheckning eller att sätta upp en fönsterdekal vid ingången till gymmet för beröringsfri registrering.

Om du försöker locka nya medlemmar kan du lägga till en QR-kod på ett väl synligt föremål (som en banderoll eller affisch) och länka till en virtuell rundtur på gymmet, en förhandsvisning av ditt passutbud eller ett speciellt erbjudande för nya medlemmar.

QR-kodprodukter för gym

För tjänsteleverantörer:

Om du utför tjänster inom till exempel bygg, murning, markanläggning, rörmokeri eller målning, kan du också börja använda QR-koder. Använd QR-koder för att göra det lätt för kunder att boka ett möte, fylla i formulär eller skriva en Yelp-recension. Lägg till en QR-kod på en fönsterdekal eller bilmagnet så att potentiella kunder snabbt kan skanna den för mer information när de ser din (parkerade) bil.

Erbjuder du en tjänst som kräver uppföljning från kunden? Lämna efter ert möte över ett visitkort med en QR-kod med särskilda instruktioner för hur de sköter om den nyanlagda trädgården eller det nya parkettgolvet.

QR-kodprodukter för tjänsteleverantörer

För mäklare:

En fastighetsannons blir inte bättre än sina foton. Gör det därför enkelt för potentiella köpare att se alla bilder eller ta en videorundtur via QR-kod. Lägg till en kod på plastskyltarna som du sätter upp vid varje fastighet och på det papper du delar ut till kunderna vid nästa visning.

Utöver QR-koder för visuella ändamål kan du pröva att använda en kod när du behöver beskriva vägen till ditt kontor eller till en visning för en potentiell köpare. Tryck några på ett ark med klistermärken som du enkelt kan sätta på ditt visitkort och ge till kunder.

QR-kodprodukter för mäklare

För återförsäljare och butiksägare:

Oavsett om du driver en webbutik eller en fysisk butik kan du lägga till QR-koder på dina förpackningar. Använd dem för att länka till dina sociala medier, till en rabattkod för nästa köp eller till ett feedbackformulär. Lägg till en QR-kod på de klistermärken som du använder för att sätta ditt varumärke på papperspåsar och på det visitkort eller vykort som du skickar med varje beställning. Det är ett bra sätt att skapa en interaktiv shoppingupplevelse från start till mål!

QR-kodprodukter för detaljhandel

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Vill du skapa en komplett varumärkesprofilerad upplevelse? Här är ett bra exempel. Om du driver en klädbutik, sätt ett klistermärke med en QR-kod på på en varas hängetikett och länka till en stylingvideo eller förslag på relaterade produkter.

För alla:

Oavsett vilken typ av företag du har, finns det mängder av sätt du kan använda QR-koder på. Här följer några allmänna idéer om hur du kan dra nytta av den här tekniken.

  • QR-kod är ett billigare sätt för småföretagare att ta emot kontaktlösa betalningar – use Paypal to create a QR code, then print it on a business card or retractable banner.
  • Lägg till en QR-kod på ditt visitkort för att dela kontaktinformation eller snabbt hänvisa någon till din hemsida.
  • Använd QR-kod för att anordna tävlingar – motivera någon att fylla i ett kontaktformulär eller anmäla sig till ditt nyhetsbrev via din QR-kod, och belöna dem med en rabatterad tjänst eller present.
  • Få fler följare i sociala medier med QR-koder som länkar till dina Instagram-, Facebook-, YouTube- eller Twitter-sidor. Lägg bara till QR-koden på ditt visitkort, din butiksskyltning eller i utskick.
  • Lägg till en QR-kod på kvitton eller fakturor för att få feedback från kunder med några få klick.

Redo att använda en QR-kod i ditt småföretag?

Oavsett om du har bestämt dig för att använda QR-koder för att anordna tävlingar, ta emot kontaktlösa betalningar eller visa restaurangmenyer, är det ett par saker du behöver göra. Innan du lanserar din nya QR-kodade produkt, se till att du:

  • Uppmanar till handling. Lägg till ett budskap som uppmanar till handling under QR-koden, som “Skanna här” eller “Besök min hemsida”.
  • Placerar den rätt. Se till att din QR-kod visas på ett sätt som gör den enkel att skanna. Lämna lite utrymme runt den när du utformar dina visitkort eller banderoller.
  • Prova den själv. Innan du hänger upp din affisch med QR-kod, prova den själv! Låt sedan även personal, vänner och familj prova den.
  • Ge kunderna incitament. Motivera kunderna att använda din QR-kod genom att knyta ett incitament till den. De kanske kan få chansen att vinna ett presentkort om de skannar din kod för att anmäla sig till ditt nyhetsbrev.