Beräknad lästid: 4 minuter
När pandemikopplade begränsningar lyfts förändras världen för småföretagen. Folk känner sig mer lugna och avslappnade – och de är mer peppade än någonsin att gå på gym, klippa håret, fixa naglarna med mera.
Riktlinjerna har varit stränga. Men nu när saker och ting öppnas upp igen är det ändå viktigt att du vidtar mått och steg som skyddar dina kunder. Och om du har hållit stängt fram till nu är det extra viktigt att du skapar en trygg miljö för kunderna.
Vad handlar det om rent konkret? Vi har tips på vad du kan göra på vägen tillbaka till ett mer normalt läge.
Uppdatera säkerhetsföreskrifterna enligt gällande regler.
Vissa restriktioner kan ha lättats sedan pandemins början. Eftersom det är fortsatt viktigt att prioritera kundernas och personalens säkerhet är det nu ett bra tillfälle att gå igenom och uppdatera era föreskrifter.
Tidigare kanske du behövde begränsa antalet kunder per dag. Då behöver du gå igenom och uppdatera vad som gäller. Kanske kan du gå tillbaka till full bokningskapacitet men vill införa andra säkerhetsåtgärder (som avdelare mellan kunderna) så att alla känner sig skyddade, både kunder och personal.
Eller så pausade du gruppassen för att få färre besökare och mer social distansering. Nu kanske du vill kunna hålla pass igen. Men då kan det vara klokt att vidta extra säkerhetsåtgärder (som att kontrollera ventilationen, ha långa pauser mellan passen så att sal och utrustning kan rengöras eller hålla passen utomhus) för att se till att alla är så skyddade som möjligt.
Kommunicera säkerhetsföreskrifterna på ett rakt och tydligt sätt till kunderna.
Eftersom reglerna har ändrats och kommer att göra det igen kan kunderna känna sig osäkra på vilka regler de måste följa när de besöker din verksamhet. De kanske också undrar vad du har gjort för att göra verksamheten säkrare för dem.
Så vare sig du följer nya regler eller föredrar att behålla gamla, striktare är det viktigt att du berättar för kunderna vad som gäller hos dig.
Om du har ett gym räcker det inte att du beskriver reglerna på hemsidan. Det är inte säkert att kunderna går in där så ofta, och då kan de bli förvånade om reglerna på plats kräver t.ex. ansiktsmask. Och det kan också vara det motsatta, kanske känner de sig otrygga om du tagit bort tidigare gällande regler, och då kan de tappa förtroendet för din verksamhet. Se istället till att alla dina kunder vet vad som gäller hos dig genom att berätta om det i digitala och fysiska kanaler. Skicka vykort med info eller lägg upp den på sociala medier – då får kunderna en förhandsvarning. Du kan också hänga upp skyltar i fönster och omklädningsrum som tydliga påminnelser.
När du på ett tydligt sätt berättar för kunderna vad som gäller riskerar du färre missförstånd.
Uppmuntra besökarna att hålla avstånd till varann.
Social distansering är ett av de mest effektiva sätten att göra gym, frisersalonger och skönhetssalonger säkrare, så fortsätt att be kunderna att hålla ett avstånd på minst 2 meter. Se också till att lokalerna är möblerade på ett sätt som gör det möjligt att hålla avståndet.
Om du t.ex. har ett gym kan du ställa maskiner och vikter minst 2 meter isär (och ha ännu mer avstånd mellan löpband trappmaskiner och andra maskiner där man flåsar mycket). Om du håller träningspass kan du sätta ut golvdekaler eller klistermärken där du vill att gymbesökarna ska stå. Om du har frisersalong kan du sätta ut stolarna 2 meter isär, om det går, eller bara boka kunder till varannan stol. Om du har spa eller skönhetssalong kan du uppmana kunderna att komma precis före det klockslag de har bokat, så att det inte blir fullt i väntrummet.
Ju mer avstånd du kan skapa mellan kunderna, desto säkrare blir dina lokaler.

Skydda din personal.
Oavsett om du har gym, skönhetssalong eller frisersalong så är det personalen som verksamheten vilar på. De har kontakt med kunderna (ofta närkontakt), så för att alla ska må bra är det viktigt att personalen också känner sig säker.
Det här är några åtgärder som kan skydda din personal:
- Det här är några åtgärder som kan skydda din personal:
- Uppmuntra dem att stanna hemma om de känner sig sjuka.
- Ge dem skyddsutrustning och uppmuntra dem att använda den när de arbetar nära kunderna (att t.ex. använda ansiktsmask eller handskar vid massage).
Det är de anställda som hjälper företaget framåt, så se till att du vidtar nödvändiga åtgärder för att skydda dem. Då skyddar du kunderna på samma gång.
Håll dig uppdaterad om vilka säkerhetsregler som gäller.
Med COVID-19 behöver vi laga efter läge. Och läget förändras. Det innebär att de steg du vidtar för att skydda företaget, dina anställda och dina kunder kommer att behöva ändras och utvecklas beroende på vad som händer.
Se till att du alltid är uppdaterad med de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten och eventuella lokala restriktioner. Om rekommendationerna förändras framöver kan du se det som en möjlighet att utvärdera dina säkerhetsföreskrifter – och göra de åtgärder som krävs i dina lokaler.
Våra bästa säkerhetstips
- Uppdatera dina säkerhetsföreskrifter …
- … och kommunicera dem till kunderna.
- Uppmuntra alla att hålla avstånd.
- Skydda din personal.
- Håll dig uppdaterad när det gäller säkerhetsföreskrifterna.