Oavsett om du har ett fysiskt skyltfönster eller inte är julen en bra tid att fokusera på din webbutik och använda din kreativitet för att marknadsföra och sälja dina produkter. Här får du några kreativa idéer för hur du säljer dina produkter i jul, når ut till nya kunder och ger en minnesvärd näthandelsupplevelse.
Kreativa sätt att sälja dina produkter i jul:
- Ordna en virtuell hantverksmässa.
- Auktionera ut unika föremål via Instagram.
- Samarbeta med andra kreatörer och sälj produktpaket.
- Erbjud speciella shoppingalternativ.
Redo att börja sälja? Här är din att göra-lista för marknadsföringen:
- Sprid ryktet.
- Få ut mesta möjliga av din sökmotoroptimering.
- Förbättra upplevelsen av din webbutik.
- Inkludera kundrecensioner.
- Använd produktbilder av hög kvalitet.
1. Ordna en virtuell hantverksmässa.
Om du inte kan delta i en hantverksmässa eller marknad i jul, ta din monter online. Utnyttja möjligheten för att sänka priser, erbjuda nya produkter och, framför allt, skapa en känsla av brådska. Om din nätmässa är begränsad till ett par dagar blir kunderna entusiastiska över dina tillfälliga erbjudanden och varor. Få igång snacket om din virtuella hantverksmässa genom att skapa ett evenemang på Facebook eller skicka en kalenderinbjudan till alla prenumeranter på ditt nyhetsbrev … På så sätt kan kunderna markera evenemanget i sina kalendrar som något att se fram emot.
Det finns många olika sätt att anordna en virtuell hantverksmässa … och inget sätt är mer rätt än andra. Här följer några idéer som hjälper dig att komma igång:
- Skapa en separat sida på din webbplats för produkter som bara säljs på hantverksmässan.
- Sälj produkter via din Facebook-evenemangssida.
- Skapa en ny webbplats specifikt för ditt virtuella evenemang, och visa även upp andra kreatörer. Använd den nya webbplatsen som landningssida som länkar till varje småföretags webbutik.
- Delta i en virtuell hantverksmässa. Det kan vara en fantastisk möjlighet att delta till en låg kostnad eller kostnadsfritt. Du sparar in på rese- och monterkostnader och får sälja din produkt tillsammans med andra hängivna kreatörer.
2. Auktionera ut unika föremål via Instagram.
Vi har lagt märke till att antikhandlare och hantverkare använder Instagram för att sälja unika produkter. Lägg upp foton på dina varor, och se till att det framgår tydligt i bildtexten att produkten är till salu. Använd antingen en form av auktion där budgivarna har 24 timmar på sig att lämna sitt bud i en kommentar, eller ett först till kvarn-format där den första följaren som skickar ett meddelande och betalar får produkten.
Se till att du går tillbaka till ditt ursprungliga inlägg och markerar varan som ”SÅLD”, men låt inlägget ligga kvar så att folk kan se vad de har missat. På så sätt ökar intresset och förväntningarna inför nästa omgång produkter som du auktionerar ut.
Tips från Vistaprint
Defekta eller skadade varor? Slumpa bort dem till nedsatt pris. Kunderna kommer att älska känslan av att fynda en unik vara, och du frigör utrymme inför julrushen.
3. Samarbeta med andra kreatörer och sälj produktpaket.
För småföretag är lokalsamhället viktigt, så gå ihop med andra kreatörer och erbjud produktpaket eller presentkorgar. De exponeras för dina kunder och vice versa … något alla vinner på inför julen. Börja med att vända dig till lokala småföretagare med en verksamhet som kompletterar din egen. Om du säljer sportkläder, gå ihop med ett gym eller en träningsstudio för att ge bort ett ”nytt år, nytt du”-paket. Om du äger ett konditori, hör av dig till en inredningsbutik i närheten och erbjud en presentkorg med baktema tillsammans (med en del färdiga godsaker i såklart).
4. Erbjud speciella shoppingalternativ.
Det här är en tid för shopping … så ge dina kunder ytterligare möjligheter att kolla in dina produkter utöver att titta runt på din webbplats eller besöka din fysiska butik.
Privat visning i din ateljé. Erbjud en privat visning i din skaparverkstad för att ge kunderna en ny och bekväm upplevelse. Kunderna kommer att älska att få titta närmare på din verkstad eller ateljé och få en smygtitt på dina senaste alster.
Shopping hemma. Ta med dig butiken hem till kunden! Efter en konsultation via telefon eller ett videomöte kan du ta med ett urval utvalda produkter hem till kunden. En sådan privat shoppingupplevelse får garanterat kunden att känna sig speciell.
Virtuella personliga shoppingmöten. Om kunderna föredrar att shoppa hemifrån, erbjud virtuell shopping. Låt kunden fylla i ett formulär före mötet och specificera vad hen är ute efter. När du sedan har ditt virtuella möte med kunden kan du komma med passande rekommendationer.
5. Sprid ryktet.
Oavsett hur du bestämmer dig för att sälja dina produkter den här säsongen, se till att kunderna känner till alla dina nya erbjudanden. Gör ett inlägg i sociala medier med information om din kommande virtuella hantverksmässa, skicka ett vykort med information om visningar i din ateljé eller mejla ut ett nyhetsbrev med en länk för anmälningar till virtuella shoppingmöten.
6. Få ut mesta möjliga av din sökmotoroptimering.
Se till att folk kan hitta ditt företag på nätet! Även om det alltid är bra att hålla kontakten med ditt lokalsamhälle gör en webbplats att du kan sälja till personer i hela världen. Så när du lägger till nya produkter på din sajt, se till att tillämpa bästa praxis för sökmotoroptimering (SEO) så att du syns i fler Googlesökningar.
7. Förbättra shoppingupplevelsen på din webbplats.
Fler personer än någonsin handlar på nätet … så se till att det är enkelt att handla i din webbutik. Om du själv har utformat och byggt din webbplats kanske du utan att inse det har en subjektiv bild av användarupplevelsen. Be då i stället vänner och familjemedlemmar som du litar på att testköra betalningsprocessen och komma med feedback.
Tips från Vistaprint
Se till att din webbplats fungerar bra på små skärmar också eftersom många handlar från mobila enheter.
8. Inkludera kundrecensioner.
Var inte rädd för att be dina kunder att skriva en recension. Påminn längst ner på dina fakturor, på baksidan av din broschyr och i slutet av alla personliga möten. Införliva dessa kundomdömen i din marknadsföringsplan – visa ett par stycken på din Facebooksida, lägg till ett i brödtexten i vartenda nyhetsbrev du mejlar ut eller tryck en särskilt entusiastisk recension på nästa uppsättning flyers eller informationsblad.
9. Använd produktbilder av hög kvalitet.
Oavsett om du auktionerar ut en handgjord mössa i sociala medier eller laddar upp bilder till din virtuella hantverksmässa, se till att alla dina varumärkesfoton är skarpa och ser bra ut. När man handlar på nätet kan man inte se eller röra vid produkterna på riktigt … så använd foton för att återskapa den upplevelsen. Visa produkterna i naturligt ljus, och fota från olika vinklar för att ge kunderna en 3D-upplevelse av produkten.