Så öppnar du en restaurang i åtta enkla steg

Beräknad lästid: 8 minuter

Har du en idé om den perfekta restaurangen, men vet inte var du ska börja? Du är inte ensam. Såvida du inte är en erfaren restauranginnehavare kan de konster och knep som förknippas med att starta en restaurang vara något av ett mysterium. Men så behöver det inte vara! Med bra planering kan du omvandla din restaurangidé från just det (en idé) till en blomstrande och framgångsrik verksamhet.

Låt oss ta en titt på de åtta stegen som behövs för att starta en restaurang – så att du vet exakt hur du ska göra verklighet av dina kulinariska drömmar.

  1. Bestäm vilken typ av restaurang du vill öppna.
  2. Definiera ditt varumärke.
  3. Skapa en verksamhetsplan för din restaurang.
  4. Ta hand om alla lagliga skyldigheter.
  5. Hitta (och utrusta) en restauranglokal.
  6. Anställ personal.
  7. Ta fram en meny.
  8. Sätt igång och marknadsför din restaurang.

1. Bestäm vilken typ av restaurang du vill öppna.

Vi tar det i tur och ordning – innan du tar tag i hur du ska starta din restaurang måste du bestämma dig för vilken typ av matställe du har i tankarna. Ett grillhak eller ett kafé? Ett tacostånd eller en tapasbar? Det är viktigt att vara tydlig med restaurangens koncept innan du startar.

Ett tydligt koncept hjälper dig att utföra de steg som krävs för att få din restaurang att ta fart. Att starta en italiensk fine dining-restaurang skulle till exempel skilja sig ganska mycket från en hamburgerbar. Att identifiera konkurrensen på marknaden kan också vara till god hjälp – och att börja fundera på hur du ska utmärka dig, fånga kundernas intresse och locka dem till din restaurang.

Om du inte är säker på vilken typ av matställe du vill öppna har vi sammanställt några frågor du kan gå igenom för att på så sätt komma fram till ett mer djupgående och tydligare koncept:

  • Vilken typ av mat vill jag servera?
  • Vilken typ av kunder är jag intresserad av?
  • Vilken typ av mat eller matupplevelse saknas på min marknad – och hur kan jag uppfylla det behovet?
  • Hur kan jag utmärka mig och bli bättre än befintliga restauranger på min marknad? Vad kan jag ge mina kunder som ingen annan kan?

2. Skapa din varumärkesidentitet

När du väl har ramat in vilken typ av restaurang du vill öppna (och valt ett namn!) är det dags att definiera vem du är som varumärke och hur du ska väcka det varumärket till liv. Denna varumärkesidentitet innefattar alla de komponenter du kommer att använda för att kommunicera ditt varumärke till dina kunder. De huvudsakliga varumärkeskomponenter (eller byggstenar) du behöver är följande:

  • Logotyp
  • Varumärkets teckensnitt
  • Varumärkets färgpalett

När du har alla byggstenar på plats kan du använda dem för att bygga allt du behöver för att på ett effektivt sätt utvidga och marknadsföra din restaurangverksamhet – från hemsida till skyltning till visitkort.

Din varumärkesimage är viktig eftersom den på ett visuellt sätt kommunicerar vad din restaurang står för – vilket kan hjälpa dig knyta an till din målgrupp. En annan typ av varumärkesimage sänder en annan typ av budskap och lockar till sig en annan typ av publik … så se till att din varumärkesimage återspeglar vem (och vad) du vill servera.

Låt oss säga att du öppnar en elegant och exklusiv restaurang som serverar lokalt producerad mat. Använder du då en tecknad figur i varumärkesimagen är det inte säkert att det förmedlar rätt budskap till dina kunder. Tänk dig istället en minimalistisk och monokrom logotypdesign för ditt koncept, som inte uppfattas som överdrivet familjevänlig.

Tips från Vistaprint

Beroende på hur mycket du kan om design och varumärkesimage kanske det kan vara en bra idé att anlita en expert som hjälper dig att hitta din stil. 99designs by Vistaprint gör det lätt för dig att hitta erfarna kreatörer runtom i världen – experter som kan göra verklighet av din restaurangvision.

3. Skapa en verksamhetsplan för din restaurang.

När du har bestämt vilken typ av restaurang du vill öppna är det dags att skissa på en verksamhetsplan. En verksamhetsplan kan betraktas som en vägkarta för din restaurang: den ger dig tydliga instruktioner om hur du tar dig från där du är nu (en person med en restaurangidé) till var du vill vara (en etablerad restaurangägare med en blomstrande verksamhet).

Verksamhetsplanen innehåller en strategi för hur du ska öppna och lansera din restaurang – ju mer detaljerad du är, desto lättare blir det att implementera den strategin och få din restaurang på fötter. Se till att få med all information och alla detaljer som behövs för att gå vidare med restaurangidén, bland annat:

  • Företagsnamn and beskrivning. Vad ska du kalla restaurangen – och vad ska restaurangen ha för koncept? Försök komma på en bra slogan eller beskrivande hashtag som förstärker matställets identitet.
  • Målkunder.För att din restaurang ska gå bra behöver du kunder – och för att locka dessa kunder behöver du veta vilken typ av besökare du ska rikta in dig på. Undersök din marknad, vilken typ av matställen det går bra för och vilken typ av besökare dessa matställen har. Fokusera sedan på din restaurangs måldemografi.
  • Konkurrensanalys.Vilka matställen anser du vara konkurrerande? Hur går det för de restaurangerna? Och hur planerar du att särskilja dig från dem och locka till dig kunder? Det är viktigt att du gör dig bekant med hur konkurrensen för småföretag ser ut i ditt område så att du kan vidta rätt åtgärder för att utmärka dig.
  • Restaurangens startbudget. Innan du har kommit alltför långt i processen måste du vara medveten om kostnaderna kring att öppna en restaurang – och om det passar ihop med din budget. Hur mycket pengar behövs till exempel för att starta en restaurang? Hur stor kommer driftskostnaden att vara per månad? Hur stort startkapital har du – och behöver du kolla upp finansieringsalternativ utifrån (t.ex. ett företagslån)? Om du är medveten om kostnader och budget redan från början blir det lättare att ha koll på ekonomin längre fram.
  • Säkerhetsplan.Att miljön är säker för personal och kunder är ett absolut måste. Hur kan du säkerställa en säker miljö för dina kunder och din personal? Vilka säkerhetsprotokoll kring livsmedel kommer du att implementera? Se till att du har en plan för hur du ska upprätthålla säkerheten kring livsmedel, arbetsmiljö och hälsorelaterade protokoll (exempelvis handspritstationer för personal och kunder eller rätt avstånd mellan borden enligt gällande bestämmelser).
  • Provmeny.Vilken typ av mat/rätter kommer du att servera?
  • Servicealternativ.Det finns många olika sätt att driva en restaurang – och innan du slår upp portarna måste du begränsa vilka servicealternativ du ska erbjuda för kunderna. Ska det till exempel bara gå att äta på plats? Tänker du fokusera på hämtmat och utkörning? Eller tänker du erbjuda kunderna flera olika ätalternativ? Om du funderar ut hur du ska serva dina kunder redan från början blir det lättare att upprätta en verksamhet på ett sätt som tillgodoser de olika alternativen.
  • Personalbehov.”Tillsammans är vi starka” råder det gamla talesättet. Så är det i affärsvärlden och så är det även i restaurangbranschen. Innan du har kommit alltför långt i restaurangöppningsprocessen måste du fastställa vilka du behöver anställa för att öppna, sköta och driva restaurangen. (Vi återkommer till det senare!)
  • Marknadsföringsplan.Att fundera ut hur du ska öppna restaurangen är en del av uträkningen – men det är minst lika viktigt att fundera ut hur marknadsföringen ska gå till. I verksamhetsplanen bör du skissa upp de olika strategierna du planerar att använda för att sprida orden om din nya verksamhet – och locka kunder till restaurangen.
  • Avkastningsmål.För att din verksamhet ska kunna drivas på lång sikt måste den vara ekonomiskt hållbar – och du måste fastställa vad det innebär redan från början. Vilka ekonomiska mål har du för restaurangen och när hoppas du kunna uppnå dessa mål?

4. Ta hand om alla lagliga skyldigheter.

Vid uppstart av en ny restaurang (eller vilket småföretag som helst) finns det vissa juridiska åtgärder du måste slutföra. Innan du slår upp portarna och börjar servera dina kunder måste du bocka av på din Att göra-lista att alla relevanta poster på att lagar och bestämmelser efterlevs, bland annat:

  • Registrera ditt företag
  • Skaffa nödvändiga licenser, tillstånd och certifieringar (till exempel serveringstillstånd eller livsmedelscertifiering)
  • Öppna ett bankkonto för företaget

Det är viktigt att notera att processen för att etablera ett företag juridiskt korrekt kan variera utifrån flera olika faktorer, bland annat var företaget ligger och vilken typ av företag det gäller. Se till att du gör vad som krävs och att du följer alla relevanta regler och bestämmelser när du öppnar ditt företag. Om du vill vara helt säker på att din restaurang är korrekt (och lagenligt) upprättad kan det vara en bra idé att konsultera en företagsrådgivare.

5. Hitta (och utrusta) en restauranglokal.

När du väl har gått igenom alla juridiska steg till att öppna restaurangen måste du hitta en lokal för den.

Potentiella restauranglokaler bör helst ligga i ett populärt område med mycket fottrafik. På så sätt kan folk som går förbi upptäcka det nya matstället och bli frestade att komma in – vilket kan vara ett bra sätt att hitta dina första kunder och få igång snacket kring din restaurang.

När du väl har hittat en lokal måste du utrusta den med allt som behövs för att servera kunderna – både i bakgrunden (köksutrustning, köksredskap, personalkläder) och förgrunden (bord, stolar, bestick). Beroende på budget kan alternativet vara att köpa eller hyra de flesta saker som behövs för en restaurang. När du väl har en tydlig bild av vad du behöver kan du jämföra kostnaderna och fördelarna mellan att köpa och hyra varje artikel och därefter fatta det beslut som är mest lämpligt i din situation.

Tips från Vistaprint

Behöver du arbetskläder åt personalen? Ge hela personalen varumärksprofilerade arbetskläder som riktar uppmärksamheten mot ditt matställe och stärker din varumärkesidentitet. Låt restaurangens logotyp pryda T-shirts, pikétröjor, mössor, jackor och mycket annat – och se till att personalen serverar med stil.

6. Anställ personal.

Du kan mycket väl ha en fantastisk restaurangidé, men du måste anställa bra personal för att förverkliga drömmen. Exakt vilka du behöver anställa beror på restaurangen, men det finns vissa medarbetare som nog borde vara med från början (både på serverings- och kökssidan).

På serveringssidan:

  • Hovmästare
  • Restaurangchef
  • Serveringspersonal
  • Diskplockare

På kökssidan:

  • Kock
  • Kallskänka
  • Diskare
  • Kökschef

Överväg också att anställa några som hjälper till med bakgrundsdriften och marknadsföring. Hitta en revisor som kan hjälpa till med deklarationen eller en lokal webbdesigner du kan byta tjänster med.

Tänk på att en restaurangs framgång till mycket stor del beror på vilken personal du anställer. Lägg mycket tid och energi på anställnings- och intervjuprocessen så att du hittar rätt folk.

7. Ta fram en meny.

Själva hjärtat i en restaurang är den mat som serveras. Vad är därför en av de viktigaste sakerna du måste göra när du startar en restaurang? Jo, att ta fram en meny.

Menyn ska bestå av rätter av ett varierat slag som både förmedlar vilken typ av restaurang du är och vilken typ av kunder du vill locka. Samarbeta med kocken kring vad som är bäst att erbjuda och skapa på så sätt en meny. Oavsett om menyn ska presenteras i tryckt eller digital form ska den återspegla varumärket och beskriva varje rätt på ett sätt som fångar uppmärksamheten hos potentiella kunder.

Tips från Vistaprint

Planerar du att uppdatera menyn ofta? Det kan bli dyrt att trycka pappersmenyer varje gång du byter ut en rätt. Testa istället att använda en QR-kod för menyn. Du kan placera QR-koden på varje bord och i fönstret att locka hungriga förbipasserande med. När du sedan behöver uppdatera menyn eller lägga till en ny rätt behöver du bara ändra menyn digitalt.

8. Sätt igång och marknadsför din restaurang.

Du har skapat en verksamhetsplan för din restaurang. Du har hittat en restauranglokal och utrustat den. Du har anställt fantastisk personal och tagit fram en spännande meny … vad finns det då kvar att göra? Att sprida ryktet! Det är dags att berätta för kunderna att du har öppnat och börja locka in hungriga matgäster genom dörrarna.

Det finns mängder av sätt att marknadsföra en ny restaurang på – allt handlar om att testa nya sätt tills du hittar något som tas emot väl av dina målkunder. Detta är några förhållandevis kostnadseffektiva sätt att marknadsföra en ny restaurang:

  • Erbjud en ”invigningsrabatt” för att motivera nya kunder att äta på din restaurang under öppningsveckan.
  • Bjud in lokala matbloggare eller reportrar och låt dem skriva om din restaurang och dela foton med sina följare.
  • Kör annonser i sociala medier inriktade på människor i lokalområdet.
  • Samarbeta med lokala företag och erbjud rabatt för deras kunder. Om du öppnar en veganrestaurang kan du till exempel kontakta ett lokalt gym eller en hälsobutik och ge dem en exklusiv rabattkod som de i sin tur kan skicka till alla på sin e-postlista och/eller dela ut till sina kunder.