Beräknad lästid: 7 minuter
Vi har chattat med tre experter från VistaCreate, ett gratisverktyg som hjälper dig att snabbt och lätt skapa innehåll som sticker ut i sociala medier … utan särskilda designkunskaper. Med VistaCreate kan du välja mellan tusentals mallar för alla sociala plattformar och därefter lägga till foton, videor och grafik från ett omfattande mediebibliotek för att göra varje inlägg unikt för ditt företag. Här delar Sandra Iakovleva (chef för innehållsmarknadsföring), Maria Petrova (teamledare sociala medier) och Oksana Tunikova (varumärkeschef) med sig av tips från insidan om hur man får ut mesta möjliga av sociala medier.
Oavsett om du har varit företagare i årtionden eller precis har lanserat din första sidoverksamhet, är sociala medier ett av de effektivaste, plånboksvänliga sätten att marknadsföra dig på. Och även om du kanske har haft privata konton på Instagram eller Facebook i många år, är det en annan sak att använda de sociala kanalerna för att marknadsföra ditt företag.
Du kan använda sociala medier för att nå flera olika mål, till exempel att bygga upp ditt varumärke, etablera trovärdighet, generera mun till mun-rekommendationer eller stärka banden till befintliga kunder. Eller så kanske du bara vill använda sociala medier för att få personer att besöka din webbplats och eventuellt bli kunder.
”Kom ihåg att inte bara använda sociala medier för att publicera, utan även för att interagera med din målgrupp. Var närvarande, trevlig och interagera med alla som visar intresse för ditt varumärke”, säger Sandra.
I den här artikeln ger vi tips till småföretagare om sociala medier samt bistår med några exempel från verkligheten. Vi hoppas detta kan inspirera dig och hjälpa till att skapa idéer av hög kvalitet … så att dina inlägg och uppdateringar blir riktigt lockande.
- Hitta det nätverk som är bäst för ditt småföretag.
- Få din följarskara att växa.
- Engagera dig i dina följare.
- Var ditt varumärke trogen.
- Använd en mall om du behöver.
- Tänk på vid vilka tider du publicerar dina inlägg.
- Gå samman med resten av din småföretagargemenskap.
1. Hitta det nätverk som är bäst för ditt småföretag.
De stora sociala nätverken har olika fördelar och därför är det viktigt att du marknadsför ditt företag på de plattformar som är bäst lämpade. ”Det kan vara bra att fokusera på en eller två sociala medier för att ägna mer tid åt de kanaler som är effektivast för ditt företag”, råder Sandra. Hon säger att du kan välja kanaler utifrån var din målgrupp lägger sin tid.
Här får du en överblick över de största sociala kanalerna så att du kan bestämma dig för vilka som passar ditt företag bäst.
- Twitter är bäst för korta skriftliga meddelanden, som att dela länkar, inleda konversationer och svara på trådar. Kanalen hjälper personer att hålla kontakten med ditt företag och få uppdateringar om nya kampanjer, specialerbjudanden eller ändringar av era vanliga öppettider.
- Instagram är ett nätverk för inspirerande visuellt material och kan även användas som butiksplattform; när du publicerar ett foto på en produkt kan du lägga till en länk till produktsidan på din webbplats. Allt kunden behöver göra är att klicka! När du publicerar på Instagram, välj bilder som förstärker ditt varumärke eller din produkt och knyt an till kunderna i kommentarerna. Du kan också använda Instagram Stories om du vill ge följarna en mer ofiltrerad bild av ditt företag. Här är det också lämpligt att svara på följarnas frågor, ge dem en rundtur i din butik eller studio och reposta kundomdömen.
- Facebook gör många saker som andra nätverk gör, men på en enda plats. Du kan publicera bilder och videoklipp, delta i konversationer samt lämna uppdaterad information om ditt företag och era kampanjer. Facebook är perfekt när du vill skapa uppmärksamhet kring din verksamhet – be kunder att lämna omdömen och att gilla din sida. På så sätt exponeras du för deras Facebook-vänner, vilket kanske ger dig ännu fler nya kunder. Planerar du ett evenemang i butiken eller på nätet? Skapa ett Facebook-evenemang för att sprida nyheten och ta emot OSA-svar. Du kan också lägga till en butiksavdelning på din sida och länka till produkter på din webbplats via Facebook-inlägg.
- Pinterest är en mycket visuell plattform. Enligt Shopify planerar över 90 procent av Pinterests användare inköp när de använder plattformen. Många personer flockas till Pinterest för att få inspiration när de renoverar hemma, letar nya recept, kollar in hår- och skönhetstrender eller planerar ett bröllop, så om ditt företag är relevant för någon av dessa kategorier (catering, florist, inredning, hårstylist) ska du absolut börja pinna.
- TikTok är en social plattform där användarna är kreativa med videoklipp, musik och ljudeffekter. Om du vill ge kunderna en titt bakom kulisserna på din verksamhet eller spela in en informationsvideo kan TikTok vara perfekt för dig.
Tips från VistaPrint
Om du tror att ditt företag skulle dra fördel av att vara närvarande i mer än två sociala medier, se till att få ut mesta möjliga av varje inlägg du skapar. Du kan ändra storlek på ditt visuella innehåll och anpassa det efter olika kanaler med några få klick med ett verktyg som VistaCreate.
2. Få din följarskara att växa.
När du skapar ett nytt konto på sociala medier kan du börja med att följa vänner och familj – be dem sedan att dela dina inlägg eller konton i sin sociala sfär. Maria rekommenderar även att du ber kunder att följa dig och marknadsföra dig på sina sociala sidor. ”Be alltid lojala kunder att skriva en recension av ditt varumärke och nämna dig i ett inlägg. Alla kommer inte att göra det, men en del gör det definitivt. Kanske blir du överraskad, men folk gör ofta tjänster bara för att de verkligen gillar ett varumärke. Det är så du bygger ett närverk.” Du kan även motivera personer att prata om ditt varumärke genom att ordna en tävling eller ett specialerbjudande. Om de exempelvis delar ditt senaste Instagram-inlägg i Instagram Stories och taggar två vänner har de chans att vinna.
Se till att ha länkar till dina konton i sociala medier på din webbplats eller blogg, och skriv med dina användarnamn i all kommunikation: nyhetsmejl, vykort, takeaway-menyer och så vidare. Maria föreslår även att du använder e-postmarknadsföring för att få din följarskara i sociala medier att växa. ”Om du har en e-postlista med kunder, skicka dem då en inbjudan att följa dig i dina sociala medier. Men kom ihåg att människor värdesätter sin tid och behöver en bra anledning för att följa ett varumärke.” Så se till att nämna vad de har att vinna på att följa dig, oavsett om det är tidig tillgång till nästa rea eller en kod för gratis leverans.
Med det sagt bör du fortsätta att prioritera kvalitetsinnehåll framför antal följare. ”Det var längesedan antalet följare var det viktigaste kriteriet för framgång i sociala medier”, säger Maria. Och även om det är viktigt att ha följare i dina sociala kanaler, framhåller Maria att det är viktigare att fokusera på att skapa meningsfullt innehåll som tilltalar och engagerar dina följare. ”Att göra det leder ändå vanligtvis till att antalet följare ökar.”
Ett annat sätt att få fler följare är att samarbeta med andra varumärken, influencers eller opinionsbildare. Oksana rekommenderar dig att vara uppmärksam på kvaliteten på eventuella samarbetspartners följarskara och välja samarbeten utifrån gemensamma värderingar. ”Gör även en bakgrundskontroll av varumärket innan du inleder ett samarbete.” Förutom att ingå samarbeten kan det vara bra att söka efter viktiga konton att följa. Engagera dig i influencers som är framstående inom din bransch, lokala företag eller bloggare du beundrar. Om den här typen av konton följer dig tillbaka kan det hjälpa dig att utöka din följarskara ännu mer.
3. Engagera dig i dina följare.
När du har bestämt dig för vilken plattform som fungerar bäst för dig är det viktigt att fortsätta konversationen med dina följare … och engagera dem. Det enklaste sättet att få din följarskara att fortsätta växa är trots allt att hålla dig aktiv. Gör spännande uppdateringar, ordna tävlingar och erbjud dina följare exklusiv tillgång eller rabatter. Förhoppningsvis kommer dina följare att gilla, dela, retweeta eller reposta innehåll från ditt konto och därigenom utöka din räckvidd. Överväg också att ställa frågor och be om feedback från din målgrupp – de flesta älskar att delta i tävlingar eller undersökningar och dela med sig av sina åsikter.
Ta till exempel Sally’s Cottages. Stuguthyrningsföretaget anordnar varje månad en tävling på Facebook där de skänker bort en gratis vistelse i en av företagets stugor. För att vara med i tävlingen ska följarna svara på en fråga i kommentarerna och sedan dras en slumpvis vinnare. En kampanj som denna håller intresset uppe på deras Facebook-sida och lockar nya följare till verksamheten varje månad.
Sandra tillägger att du lockar nya följare och engagerar dina befintliga genom att alltid ha koll på nya trender. ”Du behöver inte alltid vara ’trendig’, men att vara bekant med aktuella trender i sociala medier kan räcka långt för att hjälpa dig att skapa inlägg som väcker uppmärksamhet.”
4. Var ditt varumärke trogen.
Ditt varumärke är unikt … och dina inlägg i sociala medier bör återspegla det. För att se till att alla dina inlägg går i linje med ditt varumärke rekommenderar Sandra att du hittar en visuell stil att hålla dig till. ”Det kan vara frestande att varje gång experimentera med det visuella för att sticka ut, och du kan pröva nya saker, men se till att det finns en röd tråd i stilen och tonen. Hitta den där rösten och estetiken som passar ditt varumärke som handen i handsken.”
Ett sätt att se till att dina inlägg i sociala medier följer ditt varumärke är att skapa en stilguide för ditt småföretag. Kanske har du redan en för ditt varumärke (jättebra!), så tänk på hur du skulle kunna överföra den till sociala medier. Kanske kan du använda samma teckensnitt i dina Instagram Stories som du gör i dina marknadsföringsmejl, eller kanske väljer du en illustrationsstil som fungerar för alltifrån animeringar i sociala medier till innehåll på webbsidor.
Tips från VistaPrint
Om du använder VistaCreate har du tack vare Brand Kit-tool (ett verktyg för varumärkeskit) alla dina varumärkeselement nära till hands. ”Det är till enorm hjälp för att vara konsekvent när det gäller loggor, teckensnitt och varumärkesfärger när du skapar ditt bildmaterial”, säger Sandra.
5. Använd en mall om du behöver.
Ett av Sandras viktigaste råd när det gäller sociala medier är att vara visuell. ”Du har större chans att fånga någons uppmärksamhet med slående visuella element när de skrollar igenom sina flöden i sociala medier. Innehåll som får följarna att stanna upp är engagerande, och numera är den enda vägen framåt att vara visuell.”
Alla småföretagare har såklart inte erfarenhet av grafisk design … och Sandra medger att det kan vara överväldigande att lära sig hur man får ut mesta möjliga av alla verktyg och funktioner på varje social plattform. Som tur är är mallar ett bra alternativ för småföretagare. Med en plattform som VistaCreate kan du välja en mall till valfri social plattform och sedan anpassa den.
”Mallarna är gjorda av professionella designers … du behöver bara göra dem till dina egna. Det är mycket enklare att arbeta med färdigt innehåll”, säger Sandra. Dessutom har VistaCreate ett stort utbud av foton som du kan välja bland och använda i din design. ”Här finns allt du behöver för att få ett bra resultat utan att vara professionell designer eller fotograf.”
6. Tänk på vilka tider du publicerar dina inlägg.
Sociala medier är bara effektiva om dina inlägg publiceras på tider då din målgrupp är aktiv på plattformen. (Har du hört det kända citatet ”Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?”. Tillämpa den logiken på dina inlägg!) Om ingen är online och kan se dina inlägg, har de då någon effekt? Det kan de ha, men du lämnar verkligen största delen av engagemanget och interaktionen åt slumpen.
Det räcker inte att publicera när du kommer ihåg det eller när du har några minuter över. En kalender för sociala medier bör ingå i din marknadsföringsplan eftersom inläggsfrekvensen är nästan lika viktig som kvaliteten. Så satsa på att göra inlägg flera gånger i veckan och tänk även på att variera innehållet du publicerar. Du kanske t.ex. kan blanda retweets med nyheter om ditt företag och allmänt prat med dina kunder?
Använd dina plattformsspecifika analys- och kunskapsverktyg för att övervaka när målgruppen är som mest aktiv och anpassa ditt publiceringsschema utifrån dessa tider. Om nytt innehåll publiceras när dina följare befinner sig på plattformen är det troligare att de engagerar sig, kommenterar, gillar eller delar än om de ser det flera timmar eller dagar efter det att det ursprungligen publicerades. Lägg in specifika klockslag i en kalender för din aktivitet på sociala medier och i ett marknadsföringsverktyg för sociala medier för att se till att du gör dina inlägg kontinuerligt.
Realtidsuppdateringar är mer spännande för följarna eftersom många gärna vill vara först med att gilla, kommentera eller vara den första att dela en uppdatering i sitt eget nätverk. Tajming betyder allt i sociala medier och om du är uppmärksam på vilka tider folk är mest aktiva förbättrar det kundernas engagemang.
7. Gå samman med resten av småföretagargemenskapen.
En av de andra stora fördelarna med sociala medier är att de kan underlätta nätverkande online – speciellt med LinkedIn. LinkedIn riktar sig till yrkesverksamma och kan användas för att skapa kontakter med andra företagare. Det är också speciellt användbart för att publicera teorier och tankar, och med den metoden kan ett företag positioneras som en viktig röst inom sitt område. Du kan blogga, skapa diskussionsgrupper och publicera uppdateringar som hjälper dig att etablera dig som expert.
Precis som med alla sociala medier ska du fundera över vilken målgrupp du vill samverka med på LinkedIn och rikta dig till dem med information som de tycker är användbar och relevant – och som även kan stärka ditt varumärke och hjälpa dig få en expertposition. En av de stora fördelarna med LinkedIn är att du kan se var personer jobbar och deras yrkestitlar. När du ser vilka som reagerar på innehållet som du delar kan du skapa en tydligare bild av vilka sorters personer som interagerar med dig. Dessa personer skulle kunna bli utmärkta affärspartners eller kunder.
Så, nu när du har en bättre uppfattning om hur du kan använda sociala medier när du vill knyta an till kunderna och stärka ditt varumärke, är du redo att köra igång. Kom ihåg att kundengagemang i första hand handlar om kommunikation och att visa dina kunder att du bryr dig om dem, deras tid och deras intressen. Med varumärkets röst kan du locka till dig och bibehålla deras uppmärksamhet och samtidigt strössla med bilder som får folk att stanna upp, för att ge mer liv åt ditt företag och bygga långsiktig lojalitet.