Beräknad lästid: 3 minuter
Goda nyheter för småföretagare, Instagrams länkdekaler är nu tillgängliga för alla som använder plattformen. Den här funktionen, som gör det möjligt att använda hyperlänkar i Stories i form av dekaler, har tidigare bara kunnat användas av verifierade användare och användare med över 10k följare. Tidigare har personer och företag med en mindre följarskara alltså inte haft tillgång till den här funktionen … men nu kan alla använda den till sin fördel.
Vad är länkdekaler i Instagram?
Med en länkdekal kan du lägga till en hyperlänk i Instagram Stories, en mycket användbar funktion för småföretagare eftersom du nu kan länka till externa webbplatser, sidor, produkter eller tjänster. Men framför allt kan du interagera med dina följare på en enkelt och direkt sätt.
Hur lägger du till en länkdekal i Instagram Stories?
För att lägga till en länk i Stories, ladda först upp ditt innehåll. Gå till dekalverktyget i navigeringsmenyn längst upp och tryck på länkdekalen. Lägg sedan till URL:en. Länkdekalen fungerar som vilken annan dekal som helst i ett inlägg i Stories, så du kan placera den var du vill och ändra färg så att den passar din estetik. För närvarande kan länkdekalerna bara användas i dina inlägg i Stories och inte i ditt huvudflöde.
Tips för att använda länkdekaler i Instagram
Den här nya funktionen betyder att småföretagare kan göra mer med sina Stories, från att öka målgruppens engagemang till att förbättra försäljningen. Här följer några snabba tips om hur du kan använda de nya länkdekalerna i Instagram för ditt företag.
1. Länka till produkter på din webbplats. Lägg till en direktlänk till produkten som du lyfter fram i din Story. Det här är prefekt om du gör ett Stories-inlägg för att lyfta fram produktegenskaper som kommer att få en kund att vilja handla eller veta mer. Eftersom kunderna kan gå till din produktsida direkt från inlägget behöver du inte oroa dig för att de ska bli distraherade eller förlora intresset.
2. Marknadsför din webbplats, blogg eller Om oss-sida. Oavsett om du använder Stories för att din målgrupp ska lära känna dig bättre eller om du visar några videor om vad som händer bakom kulisserna, länka till platser där kunder kan ta reda på mer om dig och vad du står för. Du kan också länka till någon artikel som du vill dela med dina följare. Kanske har du nyligen varit med i en artikel i lokaltidningen eller vunnit ett lokalt pris.
3. Länka till sidan för tävlingsanmälan. För att öka målgruppens engagemang, skapa en tävlingssida att länka till. Du lockar fler besökare till din webbplats och får fler att delta i tävlingen – dina följare kommer att uppskatta hur enkelt det är att anmäla sig via länkdekalen.
4. Lägg till länkar i dina höjdpunkter i Stories.Skapa permanenta höjdpunkter i Stories för ”utvalda produkter” eller ”populärast” och lägg till länkdekaler. Tryck bara på hjärtat i cirkeln ”markera som höjdpunkt” längst ner i ditt Story-inlägg när du har publicerat det och spara det i valfri höjdpunkt. Kunder kan sedan shoppa direkt från dina höjdpunkter i Stories när det passar dem.
Tips från VistaPrint
När du börjar länka mer från Instagram till dina sidor, se till att din webbplats är optimerad för mobila enheter. I allmänhet använder folk Instagram på sin telefon eller surfplatta, och du vill förstås att upplevelsen ska vara så sömlös som möjligt.