Beräknad lästid: 3 minuter
Undersökningar har visat att konsumenter gör sina julklappsinköp tidigare än någonsin (orkar inte ens vänta till Black Friday!). 2021 började många redan på sommaren – och det visade sig bli den största säsongen för julhandel någonsin. Så om du är småföretagare är det viktigt att du börjar tänka på julsäsongen tidigare än någonsin. Här är 7 saker du kan göra redan nu för att göra företaget redo för julen – allt från att fylla på lagret till att planera reor.
- Inventera.
- Gör kunderna exalterade över julen med spännande julpaketering.
- Håll företaget synligt.
- Visa dig från din bästa julsida.
- Designa speciell julskyltning.
- Förbered hemsidan.
- Bli mer aktiv på Pinterest.
1. Inventera.
Det kan lätt uppstå problem i leveranskedjan … så ju tidigare du kan inventera, desto bättre. Titta på försäljningen från de senaste åren för att avgöra vilken produktkategori som brukar sälja mest och se till att lagret är välfyllt och bara är att börja sälja av. Och det är inte bara lagret som ska ses över, utan även personalen. Du kanske ska ha öppet längre på dagarna under december eller ha öppet varje dag – se till att du har tillräckligt med personal för det.
2. Gör kunderna exalterade över julen med spännande julpaketering.
Sätt kunderna i den rätta julstämningen genom att överraska dem med julinspirerad paketering. Oavsett om det är att du stoppar ner ett juligt vykort i påsen eller har rött och grönt silkespapper i postutskicken kan du låta kunderna veta att du tar den här säsongen på allvar.
3. Håll företaget synligt.
Ibland vill kunderna bara kika förbi i butiken eller bläddra igenom vad du har att erbjuda på nätet utan att köpa något … bara för att få en känsla för vad du har att sälja. Följ upp detta när julen närmar sig, kanske med ett personligt mejl eller ett vykort med ett erbjudande på.
4. Visa dig från din bästa julsida.
Låt alla veta att just ditt småföretag är platsen där julklappsinköpen bör ske … ju förr, desto bättre. Du kan exempelvis organisera presentguider i nätbutiken som gör det enkelt för kunderna att hitta den perfekta julklappen, erbjuda personlig shoppingservice eller tillhandahålla julklappsinslagning utan kostnad. Gester som dessa kan betyda mycket för kundupplevelsen och göra så att kunderna kommer tillbaka flera gånger under julsäsongen (och även senare!).
5. Designa speciell julskyltning.
Planera all julskyltning du kommer att behöva – inklusive för eventuella julkampanjer eller -evenemang. Hitta en mall du tycker om, anpassa den med din logotyp och varumärkets färger och beställ den direkt … så att allt är klart när det är dags att dekorera skyltfönstret i november.
Tips från VistaPrint
Om du inte har en fysisk butik kan du julskylta digitalt istället. Skapa en julbanderoll för webbplatsens startsida eller uppdatera dina profilbilder på sociala medier så att de inger mer julstämning.
6. Förbered hemsidan.
Fler och fler handlar online nu än någonsin tidigare – så om du har en nätbutik ska du se till att allt fungerar som det ska innan den stora julruschen sätter in. Låt några kompisar och familjemedlemmar testa din näthandel så att du kan felsöka om det behövs, och be dem återkoppla om användarupplevelsen rent generellt. Förutom själva e-handelsaspekten kan du titta över om andra delar av webbplatsen behöver förbättras. Överväg att optimera din lokala sökoptimeringsstrategi, uppdatera leveransinformation och butikens öppettider samt fräscha upp dina Vanliga frågor och svar.
7. Bli mer aktiv på Pinterest.
Pinterest är den mest populära plattformen för alla som vill hitta inspiration – och 1 av 5 julkunder säger att Pinterest påverkade minst hälften av deras julinköp 2021. Så den här julen kan du göra det till ditt mål att lägga mer tid på Pinterest. Många börjar använda Pinterest för att få julklappsinspiration så tidigt som i juli, så det är här du ska börja om du vill tjuvstarta säsongen. Skapa anslagstavlor som fungerar som presentguider och visa upp olika exempel på de produkter du erbjuder. Engagera dig också med andra genom att dela andras innehåll som du tycker speglar ditt varumärke.